Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Birgitte Jakobsen (Birgittej1)
Indlg: 5

Aalborg
15/01-2011 16:49

-- Hej allesammen.

Jeg vil gerne i gang med at dyrke mine egne planter, men er i tvivl om hvor jeg skal starte og slutte. Jeg kan lse i forummet, at mange kber chiliplanter.

1. Hvad er det bedste at gre?
2. Hvilken slags skal jeg vlge? Kan godt lide strk mad, bruger primrt chilier i madlavning, men vil i gang med at eksperimentere.

Hber der er nogen, som kan hjlpe mig.

Birgitte.

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
15/01-2011 18:01

--
Hej Birgitte -

det letteste er helt sikkert at kbe nogle planter, nr de dukker op i havecentre og supermarkeder i lbet af maj mned, og plante dem over i nogle strre potter/krukker.

S kan du komme i gang uden det store bvl, og hvis du s bliver grebet af det som vi er her, kan du jo begynde p alt det med at s selv...

Du skriver ikke, om de skal dyrkes inde eller ude?

mvh
Anja

Svar Send privat besked
Lars Skytte Emerslund (Xebash)
Indlg: 129

Egedal
15/01-2011 22:16
Hej Birgitte,

Som Anja skriver er det let at kbe nogle frdige planter.

Men der er ogs gode muligheder i at kbe fr hos f.eks www.barney.dk eller lign. Dette gr at du sikkert, allerede kan s den kommende uge og mske have et strre udvalg af sorter at vlge imellem, bde til inde svel som ude.
Skal da ogs liiiige siges at de er meget lette at dyrke.

Mvh Lars
--

Svar Send privat besked

Aalborg
18/01-2011 20:24
LED-dyrker skrev:
--
Hej Birgitte -

det letteste er helt sikkert at kbe nogle planter, nr de dukker op i havecentre og supermarkeder i lbet af maj mned, og plante dem over i nogle strre potter/krukker.

S kan du komme i gang uden det store bvl, og hvis du s bliver grebet af det som vi er her, kan du jo begynde p alt det med at s selv...

Du skriver ikke, om de skal dyrkes inde eller ude?

mvh
Anja

--
Hej Anja.

Tak for svar. Jeg vil dyrke planterne indendrs.

Svar Send privat besked

Aalborg
18/01-2011 20:29
Xebash skrev:Hej Birgitte,

Som Anja skriver er det let at kbe nogle frdige planter.

Men der er ogs gode muligheder i at kbe fr hos f.eks www.barney.dk eller lign. Dette gr at du sikkert, allerede kan s den kommende uge og mske have et strre udvalg af sorter at vlge imellem, bde til inde svel som ude.
Skal da ogs liiiige siges at de er meget lette at dyrke.

Mvh Lars
--

Hej Lars.

Tak for svar. Kan du anbefale nogle sorter p barney.dk??

Svar Send privat besked
Erling Rohard (Erling Rohard)
Indlg: 148

Snderjylland
19/01-2011 09:40
Har prvet en 15 - 20 stykker fra barney.dk... det her er dem jeg har vret mest tilfreds med, da de vokser godt til, er hurtige til at give frugt, er meget ydende og har lkre frugter.

Maules Red er en klassisk chili til mange forml, uden frugtaroma, men lkker i mange ting:

Maules Red

Aji Omnicolor er en flot plante der giver mange, ok-strke frugter der er perfekte i sde sager, som syltetj, desserter osv.:

Aji Omnicolor

Early Jalapeo giver mange lkre frugter til syltning, tidligt:

Early Jalapeo

Golden nugget er en sjov lille strrelse der giver en god slat sm, glimrende frugter:

Golden Nugget

Ved godt her ikke er nogen af de Megastrke; det skyldes jeg ikke har haft stor succes med at dyrke dem endnu...

God fornjelse, og held og lykke

--
Erling Rohard

Svar Send privat besked
Erling Rohard (Erling Rohard)
Indlg: 148

Snderjylland
19/01-2011 09:45
Ups, linket til Aji Omnicolor er forkert, her er det rette:

Aji Omnicolor
--
Erling Rohard

Svar Send privat besked

Egedal
19/01-2011 14:33
helt enig med Erling,

men vil da gerne tilfje Habanero, som jeg selv synes altid er en vinder. (har ik fundet en Habanero som jeg ikke synes er rigtig god)

Og selflgelig Lemon Drop, som har en fantastik smag, aroma og styrke

--

Svar Send privat besked

Egedal
19/01-2011 14:37
Bah, Glemte lige Wenks Yellow, god produktiv plante, som levere tyk det frugter som er strkere en Jalapeno's

--

Svar Send privat besked
Anja Egeriis (LED-dyrker)
Indlg: 2683

Slagelse
19/01-2011 15:55

--
Kan helt tilslutte mig Lemon Drop, som er den samme som Aji Limon/Toftegaards Citronchili.

Den er let at dyrke og ret hrdfr - fornuftigt strk uden at vre direkte drbende, og den kan bruges til alle slags lyst kd. For slet ikke at tale om, at den er super i is og desserter...

Skulle det uhyggelige ske, at jeg mtte njes med en slags chili, ville det helt sikkert blive den!

Svar Send privat besked

Aalborg
19/01-2011 16:10
Tusin tak for alle de gode rd. Jeg har printet alle jeres svar ud. Har kigget p barney.dk, vil s mine egne chili planter, og nu ved jeg hvilke sorter jeg skal g efter.
--

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 6503, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: latoyajc18
Antal Emner: 2226
Antal indlg: 18254 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 3)